
Sok autó, kevés parkoló, fizetős zónák, időnként használhatatlan automaták, mikuláscsomag és kerékbilincs – ilyen parkolási problémákkal küzdenek a nagyvárosok. Nemrég egy nemzetközi parkolási konferencián a gondokkal és a lehetséges megoldásokkal foglalkoztak a szakemberek. Nyugat-Európa nagyvárosait jelenleg az elektromos és önvezető autók, valamint a különféle autózást, parkolást könnyítő applikációk érdeklik. Ahol autók vannak, ott parkolási gondok is vannak. Európában ugyanúgy probléma a parkolás, mint Magyarországon – mondta a Kossuth Rádió Napközben című műsorában Szirmay Tamás. A Hungaropark oktatási bizottságának tagja szerint Budapest tulajdonképpen már egy nagy parkoló.
Mindazonáltal Szirmay Tamás úgy látja, hogy nem reménytelen a helyzet, mert már érzékelhető némi elmozdulás a világban. „Az európai szövetséggel közösen volt egy konferenciánk, ahol arról volt szó, hogy három újdonság jelent meg a világ nagyvárosainak parkolásában” – emelte ki.
Az egyik az elektromos autók jelenléte, amely inkább a környezetkárosítás szempontjából jelentős, a másik a carsharing rendszere. A carsharing azt jelenti, hogyha valaki utazik például busszal, menet közben már tudja, hogy ha leszáll, például, a Deák téren, ott várja majd egy autó, amellyel tovább tud menni a céljának megfelelően. Erről Szirmay Tamás elmondta, valószínűnek tatja, hogy az a fiatal nemzedék, amelynek tagjai a Bubit és az okostelefonjaikat használják, nem fognak idegenkedni attól, hogy beüljenek egy másik autóba. A harmadik újdonság: az automata, vezető nélküli autók – tette hozzá.
A Hungaropark tagja szerint a parkolás kérdésének az is megoldása lesz, ha majd a kocsit beprogramozza a tulajdonosa. Az autó leteszi az iroda előtt, majd hazagurul, és beáll a garázsba. Ez ugyan nagyon futurisztikusan hangzik, de Szirmay Tamás szerint már mind itt van a küszöbön.
Fejleszteni kell
Fejleszteni kell, az egyértelmű – mondta Veres Mihály. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója szerint vannak rá lehetőségek, például egy applikáció segítségével is meg lehet tudni, hogy mennyi szabad parkolóhely van.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél épp folyamatban van a tesztelés. Kecskemét főterét átépítették, van egy új közterületi felszíni parkoló, és ott találkozni lehet elektronikus táblával, parkolás figyelő szenzorral is. A társaságunk is felkarolta ezt az innovációt – mondta Veres Mihály. Ahogy magyarázta, pont azért karolták fel az ügyet, hogy ne csak parkolási díjat szedjenek be, hanem abban is segítsenek, hogy minél kevesebb ideig rostokoljanak fölöslegesen a sofőrök az autóban, és minél egyszerűbben parkolóhelyet találjanak.
Jelen pillanatban működik egy országos egységes parkolási rendszer, egységes elektronikus és mobilfizetéssel, továbbá fejlesztés alatt van a közösségi közlekedés egységes elektronikus jegyrendszere is – tette hozzá Veres Mihály.